PR

Til pressemeddelelser:

”River Jazz & Blues Band” kom til verden i 1971 med musikere bosiddende i  Holstebro og Lemvig under navnet: ”Moxy Jug Strugglers”.

Bandet blev senere navngivet efter Storåen, som løber gennem Holstebro, og hedder i daglig tale bare ”Riverband”.

Holstebro havde allerede på det tidspunkt i starten af halvfjerdserne et levende musikmiljø. De faste spillesteder hed ”Laden” og ”Dragen” og snart kom den årlige Jassfestival (Jysk Aktiv Spillemands Selskab) i Holstebro Hallen med store danske og udenlandske navne.

”River Jazz & Blues Band” havde gode betingelser for både at blive inspireret, og spille for et stort publikum, men også at optræde på de tætpakkede intime scener.

I dag er bandets musikere hentet fra hele Jylland, og der lægges vægt på, at det er den originale sammenspillede besætning som møder op.

Repertoiret var i begyndelsen traditionelle jazznumre, med vægt på bluesnumre.

På et tidligt tidspunkt blev repertoiret dog udvidet med sange og kompositioner af bandets leder og stifter, Torben Lassen.
Senere er også bandets saxofonist, Filt Kristensen, begyndt at arrangere orkestrets klassikere samt skrive egne numre.

Bandet har gennem årene udviklet en særlig spillestil og bl.a. krydret det klassiske jazzrepertoire med andre genrer som f.eks. latin og jump & jive numre.

”Riverband” er kendetegnet ved tæt sammenspil i gruppen. Sammenspillet fremhæver, sammen med de skarpe grooves i rytmen og de elegante blæserarrangementer numrenes særlige karakter.
Udover sammenspillet og arrangementerne præger sangen – leveret af Allan og Torben - bandets udtryk og Torben Lassens mundharpe er med til at understrege ”Riverbands” særlige sound af blues.

Inspirationen kommer flere steder fra. Musikernes alsidige musikinteresse og det kreative samarbejde i øvelokalet spiller en vigtig rolle, men også gæstesolisterne er med til at give musikken nyt liv.

Bandet har haft flere forskellige solister gennem årene, og heriblandt kan nævnes: Maxine Sullivan, Daimi, Lone Kellermann, Gunhild Carling, Jesper Thilo, Kenn Lending, Erling Kroner, Ole ”Fessor” Lindgren og Peter Rosendal.

”River Jazz & Blues Band” har turneret i hele Danmark i over 40 år, og det er også blevet til rigtig mange udenlands turnerer i Sverige, Norge, Tyskland, England. I 2001 spillede bandet på ”Polarjazz festival” på Svalbard og i 2015 deltog det i ”French Quarter Festival” i New Orleans.

Klubber, festivaler og private arrangementer fylder kalenderen og fine reaktioner fra publikum og spillesteder er der kommet mange af.

Herunder et par eksempler :

• Lørdag d.9.april 2016 / Gæst på Hagges musikcafe i Tønder:
    "Mange tak for en pragtfuld koncert på Hagges – bedste koncert på Hagges for a long time – håber I kommer tilbage indenfor en overskuelig fremtid".

• Lørdag d.30. januar 2016 / Fra "Djursland Jazzklubs" hjemmeside......
    "Så fik vi taget hul på 2016 - med en forrygende nytårsfest: dejlig mad, pragtfulde omgivelser på Kystvejens Hotel med 1. klasses personale, og ikke mindst som ventet et herligt gensyn og genhør med Riverband. Imponerende, hvad de velspillende vestjyder kan levere...."

• Jazzklub Vordingborg - efterår 2015
    "Det blev en pragtfuld afslutning på jazzåret fredag aften. River Jazz & Blues Band var i forrygende spillehumør og diskede op med den ene perle efter den anden fra deres virkelig store og varierede repertoire. Det er i sandhed et af Danmarks bedste bands og det forstod det jazzkyndige publikum at sætte pris på. En flot afslutning på et godt jazzår".

• Århus Jazzklub /Café Pustervig.
    "Et forrygende orkester, som gladelig blander genrer som swing, trad, blues og latin. Publikum på klubber og festivaler overalt er faldet pladask for gruppens evne til at komme ud over scenekanten med humør og musikalitet".

• Brøndby Jazzklub - River Jazz & Blues Band.
    ”Vi der oplevede bandet i september sidste år ved, hvilken forrygende musik de garvede musikere serverer – masser af sang, godt humør og et alsidigt repertoire, som samtidig er utroligt dansevenligt”.

pressefoto Riverband

”River Jazz & Blues Band” leverer inciterende rytmer og smagfulde arrangementer –
i en velrystet cocktail af  trad. jazz, blues, swing, jump & jive og latin - serveret med jysk lune.